تبلیغات
وبلاگ تخصصی نیاز مشتری در ایران Cool Status Bar Scroller













رمزهای پیدا کردن مشتری 

در جهان کنونی که امکان تولید انبوه کالا و خدمات زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم آورده است، برای تولید کنندگان راهی جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده و دیگر نمی توان حیطه بازار و عرضه را با ابزار های محدود گذشته تعریف کرد.

تجربه نشان داده است سازمانهایی که از منظر سنتی به مفاهیم مشتری، کالا،بازار،فروش،خرید،رقابت تبلیغات،کیفیت و ... نگاه کرده و میکنند علاوه بر عدم کسب موفقیت سرمایه های خود را هم از دست داده اند . با ظهور اقتصاد رقابتی مفاهیمی چون مشتری مداری و کسب رضایت مشتری، پایه و اساس کسب و کار تلقی شده و سازمانی که بدان بی توجه باشد از صحنه بازار حذف میشود .در این مطلب سعی شده به مفهوم مشتری، رضایت مشتری و فرهنگ مشتری مداری در سازمان در هر سیستم و ساختار یا کسب و کار پرداخته شود.

امروزه نقش مشتریان از حالت پیروی از تولید کننده به هدایت سرمایه گذاران ،تولید کنندگان و حتی محققان و نوآوران مبدل گشته است.به این ترتیب بسیاری از مفاهیم و تئوری ها بر محور مشتری نگارش شده اند.سمت و سوی کلیه فعالیتهای بنگاه اقتصادی برای تامین نیازهای مشتری و کسب رضایت و اعتماد اوست. در بازار گسترده امروز موقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد. اوست که با مطالعه و بررسی نیازهای خود بازار گسترده و کالاهای متنوعی که در اختیار دارد با توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت،مرغوبیت،کیفیت و ... میپردازد و در نهایت انتخاب میکند.

مشتری یعنی چه؟

در فرهنگ بازار مشتری فردی است که توانایی و استعداد خرید کالا و یا خدمتی را داشته باشد،که این توانایی و استعداد به صورت توام در فرد بروز کرده و انتخاب و عمل خرید انجام میپذیرد. در این فرهنگ و دیدگاه مشتریفرد هوشمند و دانایی است که درباره تامین نیازهای خود به خوبی مطالعه و بررسی میکند و با ارزش گذاری و در نظر گرفتن امکانات و استعداد خود به انتخاب میپردازد.

نیاز مشتری:

در نظر عامه نیاز به معنای هر نوع کمبودی است که برای انسان به وجود می آید.در فرهنگ بازار نیاز مشتری اینگونه تعریف میشود که <<نیاز مشتری عبارت است از هر نوع احساس کمبودی که برای مشتری به وجود می آید و او تلاش میکند تا با بهره گیری از استعداد و توانایی خود نسبت به رفع آن اقدام نماید>>

با توجه به مفهوم گسترده ای که در تعریف نیاز مشتری وجود دارد، امکان تهیه و طبقه بندی جامع و کاملی از نیازهای مشتری دشوار است. زیرا اولا" نیازهای مشتری نامحدود است، ثانیا" ممکن است نیازی برای یک مشتری جزو نیازهای اساسی به شمار رود، در حالی که همان نیاز برای مشتری دیگر نیازی عادی محسوب شود.

کسب رضایت مشتری دو شرط اساسی دارد:

1-      اول اینکه کالا یا خدمت مورد تقاضا سر وقت خود انجام شود

2-      دوم اینکه به سوالات او به موقع و درست پاسخ داده شود.یک مشتری وقتی از کالا یا خدمتی راضی باشد ، علاوه بر اینکه خودش دوباره بر میگردد،خریدار دیگری را نیز به همراه خود می آورد پس سازمانی در این زمینه موفق میشود که کار گروهی و فرهنگ جلب رضایت مشتری را در اوویت کار خود قرار دهد.

مدیران سازمانها باید به این باور برسند که ارائه خدمات مطلوب به ارباب رجوع و کسب رضایت و خوشنودی انها از اهداف اصلی یک سازمان است و در موفقیت سازمان نقش حیاتی دارد.

سازمانهایی که در امور خود به موفقیتهای چشمگیری دست میابند پایبند باورهای زیر هستند:

1-      اساس موفقیت پایدار ، اصل احترام به منزلت انسانی است

2-      کارکنان کالای مصرفی یا محدود نیستند بلکه منبعی برای سازمان محسوب میشنود که به کمک اصول مراقبت پیشگیرانه و  پیشبینانه افزایش ارزش دارند.

3-      برای موفقیت باید به  رفاه مشتریان درون سازمانی (کارکنان) و مشتریان برون سازمانی(مشتریان) یا مصرف کننده کالا و خدمت به طور همزمان توجه کرد.

4-      توجه به فرهنگ کیفیت ، یعنی فرهنگی که به تعیین اهداف مشترک بین مشتری و تولیدکننده میپردازد.

5-      بهره گیری از فناوری اطلاعات (IT) کلیدی جهت دستیابی به فرهنگ صحیح سازمانی

6-      مشارکت دادن کارکنان در تصمیم گیری ها و استفاده از هوش و خلاقیت آنها برای حذف خطاها و هدایت کارکنان به سمت انجام  فعالیتهای خلاق که در نهایت ارزش افزوده بیشتری خواهیم داشت.

باید ذکر کنیم در دنیای رقابتی امروز حتی یک محصول معیوب و یا یک خدمت ناقص برای سلب اعتماد مشتری از سازمان کافی است.سازمان های برتر دنیا برای بهره گیری از این فرهنگ و شرایط خود از روش خود کنترلی که اغلب با استفاده از تجهیزات خطا ناپذیر صورت میگیرد استفاده میکنند و با کاهش زمان بازخورد اطلاعات از طریق کشف عیوب به فرآیند تولید و عملکرد خود کمک میکنند که این عیوب پیش از آنکه از حدود کنترل خارج نشود کشف و شناسایی میشوند.

IT به سازمان این کمک را میکند که شاخص موفقیت خود را سهم از تعداد مشتری بداند نه سهم بازار، یعنی پیدا کردن و ارائه کردن محصولات و خدمات بیشتر و بهتر برای مشتریان.


نوشته شده توسط کامران نشاطی زاده | لینک ثابت | موضوع: عمومی , نظر ها () جهت ارسال این مطلب به دوستان خود از فرم زیر استفاده کنید...
Tell a friend about this page!
Their Name:
Their Email:
Your Name:
Your Email:













استفاده از مطالب وبلاگ تخصصی نیاز مشتری در ایران با ذکر ماخذ و درج لینك آزاد است.
All Rights Reserved 2007 © emdadsanat.mihanblog.com